Endodontologie (Wortelkanaalbehandeling)

Een wortelkanaalbehandeling wordt ook wel zenuwbehandeling , endodontische behandeling genoemd of kortweg: ‘ endo’. De ‘endo’  is soms nodig als een tand of kies pijn blijft doen. Een andere reden kan zijn als er een zwarting zichtbaar is aan de wortelpunt. Over de zenuwbehandeling bestaan veel misvattingen. Het wordt vaak gezien als een vervelende en pijnlijke behandeling. Maar de vraag is of dit wel terecht is?

Tanden en kiezen bestaan uit een kroon en één of meer wortels. De kroon is het deel dat u ziet. De wortels ziet u niet. Die zitten onder uw tandvlees in de kaak verankerd. In iedere wortel loopt een kanaal, het wortelkanaal. Hierin zitten zenuwvezels en kleine bloedvaten. Dit levend weefsel wordt ook wel pulpa genoemd.

De oorzaak

Wanneer er sprake is van tandbederf ( gaatjes ), lekkende vullingen, een scheur, gaatje in het element, door klemmen of door een harde klap kan het zijn dat het weefsel in de tand of kies gaat ontsteken. Bacterieen zijn meestal de oorzaak van de onsteking. Dit uit zich vaak door hele vervelende pijn met warm en koud eten en drinken, maar niet in alle gevallen.

Om te zorgen dat dit niet gebeurt, is een wortelkanaalbehandeling nodig. Deze ingreep wordt ook wel een endodontische behandeling genoemd. Een endodontische behandeling bestaat uit het verwijderen van de pulpa en het reinigen en desinfecteren van het wortelkanaal. Daarna wordt het element gevuld.

Onze behandeling

Omdat de kanalen erg nauw en klein zijn, wordt in onze praktijk bij een wortelkanaalbehandeling gebruik gemaakt van een microscoop. Regelmatig worden patiënten met complexe klachten naar onze praktijk doorverwezen. De tandarts bestudeert de tand of kies eerst grondig en maakt het kanaal schoon door een zeer gerichte en secure behandeling. Na het schoonmaken en het vullen van de kanalen, geneest de ontsteking meestal vanzelf weer.

Er komen ook wel ontstekingen voor bij elementen die geen pulpa meer hebben en die al een keer door de tandarts endodontisch behandeld zijn. Ook deze elementen kunnen klachten geven. De behandeling van een eerder behandeld element is bijna gelijk aan die van een onbehandeld element.

Mocht u meer vragen hebben over deze behandeling, dan kunt u gerust contact opnemen met ons.

Wij zijn weer open voor reguliere mondzorg!

Het beleid voor de komende tijd, is dat wij uitsluitend patiënten behandelen waarvan wij met vrij grote zekerheid weten dat zij gezond zijn. Dit gebeurt d.m.v. een triage protocol.

Voor een bezoek aan onze praktijk gelden een aantal aanwijzingen:

1. Kom niet te vroeg, maar op tijd op uw afspraak bij ons binnen.
    2. Was uw handen bij het betreden van de praktijk, 20 seconden met water en zeep.
    3. Poets uw gebit thuis in plaats van in de praktijk.
    4. In de wachtruimte hanteren wij een sociale afstand van 1,5 meter, zoals door het RIVM wordt geadviseerd.
    5. Kom alstublieft alleen naar uw afspraak. Indien noodzakelijk mag maximaal 1 ouder of begeleider meekomen.
    6. Voor sommige behandelingen zullen wij u vragen om 1 minuut met waterstofperoxide mondspoeling te spoelen.
    7. Wij zullen u ontvangen met een glimlach, maar de handen niet schudden.
    8. Wij hanteren, zoals gewoonlijk, de richtlijnen Infectiepreventie in Mondzorgpraktijken en hebben daarnaast aanvullende hygiëne maatregelen genomen.

Mocht u vragen hebben, neem dan gerust contact met ons op. Wij zijn van maandag t/m vrijdag van 07:00 tot 21:00 telefonisch bereikbaar. Op zaterdag zijn wij open van 09:00 tot 15:00 uur.

Wij danken uw hartelijk voor uw medewerking en hopen u weer in goede gezondheid te kunnen verwelkomen!